Kuvaus
go-e Charger Gemini 22kW on kolmivaiheinen kiinteästi asennettava latausasema ja se sopii kaikille sähköautoille. Latausasema on pienikokoinen ja soveltuu käytettäväksi kotitalouksissa sekä taloyhtiöissä ja yrityksissä. Asemaa voi käyttää kaikille avoimena tai lukittu- tilassa RFID-tunnistetta tai puhelinsovellusta käyttäen. Yhdelle asemalle voidaan asettaa 10 eri RFID-käyttäjää ja kaikille saadaan yksilöllinen energian mittaus. Pääenergiamittari on nollaantumaton ja sitä voidaan seurata etänä. go-e charger Gemini sarjan latausasemissa on yleisen kahden vuoden takuun sijaan pitkä viiden vuoden takuu.
Monipuoliset ominaisuudet
Sovelluksella voidaan käynnistää ja lopettaa sekä ajastaa lataus. Sen kautta voi seurata myös jännitettä, virtaa, tehoa ja energian kulutusta. Applikaation avulla voi vaihdella 1-vaihelatauksen ja 3-vaihelatauksen välillä latauksen ollessa käynnissä. Laite voidaan aina päivittää uusimpaan versioon verkon ylitse.
Laitteessa on portaaton tehonsäätö 6-32A (1,4-22kW) alueella yhden ampeerin askelin ja se on varustettu RCD type B vikavirtasuojauksella (AC 20mA; DC 6mA). Laturin ohjaus tapahtuu älypuhelimella liittymällä laturin muodostamaan wifiin ja täydellinen etähallinta on mahdollista kun laturi on liittetty kiinteistön wifiin. Avoimen API-rajapinnan kautta laitteella on hyvä liitettävyys kodin muihin järjestelmiin (kotiautomaatio). Lataustehoa voi säätää laitteen edessä olevasta napista ja siihen voi ohjelmoida viisi eri tehoporrasta. LED-valot osoittavat lataustehon ja latauksen tilan. Latauskaapeli avautuu latauslaitteesta sähkökatkon sattuessa. Latauskaapeli voidaan myös lukita asemaan sovelluksesta, jolloin go-e Charger Gemini 22kW toimii samanlailla kuin kiinteällä kaapelilla varustettu latausasema.
Kaapeli oman valintasi mukaan
Type2-pistorasialla varustettua laturia käytetään asiointikaapelilla, eli samalla kaapelilla jolla voidaan ladata julkisilla Type2-latausasemilla. Laturin kaveriksi voi myös hankkia oman latauskaapelin, jonka voi tarvittaessa lukita asemaan. Meiltä Kotilaturi.fi:ltä voi hankkia go-e:n kaveriksi kaapeleita aina 2,5 metristä 10 metriin saakka varastosta ja erikoismittoja on saatavilla tilauksesta. Lisäksi löytyy myös kierrekaapeleita, joiden käsittely on suoraa kaapelia helpompaa ja ne roikkuvat ilmavasti latauksen aikana, eivätkä likaannu maassa. Kaikki kaapelit löydät täältä: Latauskaapelit
Langaton dynaaminen kuormanhallinta go-e Controllerilla tai Enegic Monitor Onella
Kevään 2023 aikana julkaistiin kauan odotettu go-e Controller. go-e Controller mahdollistaa dynaamisen kuormanhallinnan, eli latausasema säätää lataustehoa sen mukaan mitä kohteessa oleva sähkökapasiteetti antaa myöden. Esimerkiksi sähkökiukaan päälle laitettaessa asema automaattisesti säätää lataustehon niin alas että pääsulakkeet eivät pauku. Tällöin voi rauhassa saunoa, ilman että tarvitsee miettiä jättikö auton lataukseen vai ei. Lisäksi go-e Controller mahdollistaa aurinkosähkön hyödyntämisen lataamisessa, eli voit ladata kun aurinkopaneelit katolla tuottavat tarpeeksi sähköä lataamiseen. Katso alta video go-e controllerista. Toimiakseen go-e controller ja go-e Charger pitää olla samassa WiFi-verkossa.
Uutena ominaisuutena go-e Charger tukee dynaamista kuormanhallintaa Enegic-järjestelmässä. Ruotsissa suureen suosioon noussut Enegic kehittää Ruotsissa kuormanhanhallintaan tarkoitettua Enegic Monitor järjestelmää. Valikoimassa tarjoamme Enegic Monitor One kuormanhallintayksikköä HAN/P1-porttiin. Enegic Monitor One eroaa monista muista kuormanhallintayksiköistä siinä, että se on helppo käyttäjän asentaa itse HAN-portilliseen uuteen kiinteistön energiamittariin. Näin ollen se on helppo myös asentaa jälkikäteen ilman että paikalle tarvitsee kutsua sähköasentajaa tekemään asennusta. HAN-portillisia energiamittareita asennetaan juuri ympäri Suomea, joten kannattaa tarkistaa oman alueesi tilanne. Kirjoitimme lyhyesti HAN-portillisista energiamittareista blogissamme: Dynaaminen kuormanhallinta – toteutustavat, ohjeita valintaan
Pörssisähkö-toiminnallisuus
go-e Charger Geminillä pystyt lataamaan automaattisesti silloin kun pörssisähkö on halpaa. Toiminallisuus toimii siten että applikaatiossa asetetaan eco-tila päälle, asetetaan oikea sopimustyyppi ja haluttu hintaraja. Sähkön pörssihinnan alittaessa haluttu hintaraja, esimerkiksi 5snt/kWh, lataus alkaa automaattisesti. Tällöin ei siis tarvitse itse vahtia pörssisähköhintaa ja ajastaa lataus sille ajalle kun pörssisähkö on halpaa. Pörssisähkö-toiminallisuudella siis varmistat että auton akku täyttyy sen hintaisella sähköllä kuin haluat. Pörssisähkölatauksen käyttö ei vaadi go-e Controllerin asennusta, vaan sen toimimiseen riittää go-e:n osalta toimiva internet-yhteys.
Testimenestyjä
go-e Charger Geminiä edeltänyt go-e Charger Home sarja menestyi loistavasti Saksan ja Itävällan latausasematesteissä (ADAC ja ÖAMTC) vuonna 2022 tullen jaetulle ykkössijalle. Toimintojen, luotettavuuden ja sähköturvallisuuden osa-alueilla latausasema sai luokituksen “erittäin hyvä”. Voidaankin siis puhua testimenestyjästä. go-e charger Geminiä on saatavana sekä voimavirtapistotulpalla varustettuna (Gemini Flex) sekä kiinteästi asennettavana (Gemini). Lisäksi molempia variaatioita löytyy 11kW ja 22kW tehoisina.
go-e Charger Gemini on suositun go-eCharger HOMEfix mallin seuraaja. Uudistuneen ulkonäön lisäksi Gemini on IP-luokitukseltaan parempi, joka varmistaa sen sopivuuden Pohjolan oloihin entistä paremmin.
Latauslaite soveltuu sekä sisä- että ulkokäyttöön. Asennuksen saa suorittaa vain sähköalan ammattihenkilö.
Toimitussisältö: Latausasema 1,8 metrin liitäntäjohdolla (5x6mm2), seinäteline, ruuvit ja lukitusrauta, yksi reset card ja RFID tunniste ja käyttöohjeet
Mitat: leveys 155mm, korkeus 260mm, syvyys 11mm, paino 2,34kg
Nimellisjännite 400V
Kotelointiluokka IP65
Valmistusmaa Itävalta
Takuu 60kk