Dynaaminen kuormanhallinta - toteutustavat, ohjeita valintaan
Viime vuosina verkkokaupassamme on selkeänä trendinä ollut dynaamisen kuormanhallinnan suosion kasvu, eikä suotta. Dynaaminen kuormanhallinta on varsin edullinen tapa säästää itsensä jatkuvalta pohdinnalta riittääkö sähkökapasiteetti talossa vai ei. Lisäksi dynaamisesta kuormanhallinnasta on tullut hyvin yleinen ominaisuus uusissa latausasemissa ja sen asentamisesta on myöskin tullut edullisempaa, mikä on varmasti lisännyt suosiota.
Jos kuormanhallinta sähköauton latauksessa on uusi juttu, kannattaa tutustua kirjoitukseemme ”Kuormanhallinta sähköauton latauksessa”, ennen kuin syöksyt pidemmälle dynaamisen kuormanhallinnan toteutustapoihin.
Mitä yhteistä on eri dynaamisen kuormanhallinnan toteutustavoilla?
Yhteistä kaikilla dynaamisen kuormanhallinnan toteutustavoissa on yksinkertaisuudessaan se, että niissä asennetaan energiaa mittaava lisälaite, usein energiamittari, sähkökeskukseen mittamaan kiinteistössä käytettävää sähköä. Eri toteutustavat eroavat siinä, miten tuo energiamittari välittää tiedon latausasemalle käytettävissä olevasta lataustehosta. Tässä blogissa pureudutaan kolmeen eri toteutustapaan: Langalliseen, langattomaan ja HAN-portin ylitse tapahtuvan dynaamisen kuormanhallinen toteutuksiin.
Langallinen dynaaminen kuormanhallinta
Perinteisin dynaamisen kuormanhallintatoteutus on langallinen dynaaminen kuormanhallinta. Tämä tarkoittaa sitä, että sähkökeskukseen asennettavalta energiamittarilta vedetään datakaapelijohto latausasemalle asti ja kytketään siellä kiinni toisiinsa. Langallinen dynaaminen kuormanhallinta on erittäin toimintavarma, johtuen juuri siitä, että tieto kulkee lankaa pitkin eikä ole millään tavalla riippuvainen mistään muusta.
Riippuen asennuskohteesta, on langallisen dynaamisen kuormanhallinnan asennus joko helppoa tai vaikeaa. Helppoa se on silloin kuin asemalle vedetään samalla uusi syöttö joko talon rakenteita pitkin tai kaivamalla kaapeli maan alla. Tällöin dynaamiseen kuormanhallintaan yleisesti käytetty CAT5- tai CAT6-kaapeli on helppo laittaa menemään samaa reittiä kuin asemalle vedettävä uusi syöttö sähkökeskukselta. Lisäksi langallinen toteutus on helppoa, jos sähkökeskukselta on lyhyt matka latausaseman asennuskohtaan. Vaikeaa se voi olla silloin kun latausasemalle ei tarvitse vetää uutta syöttöä ja esimerkiksi sähkökeskukselta on haastava reitti latausaseman asennuspaikalle. Tällöin voi olla helpompaa toteuttaa kuormanhallinta langattomasti.

Langallisen dynaamisen kuormanhallinnan saa tuotevalikoimassamme esimerkiksi seuraaviin tuotteisiin:
Langaton dynaaminen kuormanhallinta
Viime vuosina erilaiset langattomat dynaamisen kuormanhallinnan ratkaisut ovat saaneet paljon suosiota. Usein nämä toteutukset nojaavat WiFi-yhteyteen. Lisäksi on olemassa radiotaajuuksilla toimivia langattoman dynaamiseen kuormanhallinnan toteutuksia.
Langattoman dynaamisen kuormanhallinnan asennukset ovat melko suoraviivaisia ja nopeita. Nopeita ne ovat siksi, että kaapelointia aseman ja energiamittarin välille ei tarvitse miettiä ja toteuttaa. WiFi-pohjaisissa toteutuksissa pitää varmistaa kuitenkin se, että sekä latausasema että energiamittari saadaan yhdistettyä samaan WiFi-yhteyteen. Tämä siis kannattaa varmistaa ennen asennusta esimerkiksi kännykkää hyödyntäen käymällä sekä energiamittarin asennuspaikalla että suunnitellulla latausaseman asennuspaikalla. WiFi-yhteys yleensä toimii tarpeeksi hyvin, kun kännykällä oleva WiFi-verkon vahvuus on 2/3 palkkia ja yhteys on vakaa. WiFi-yhteyttä on mahdollista tarpeen mukaan laajentaa kodissa varsin edullisesti.
WiFiin pohjautuvat toteutukset ovat osoittautuneet hyvin toimintavarmoiksi ja suoraviivaiseksi asentaa lähes kohteessa kuin kohteessa. Lisäksi langaton dynaaminen kuormanhallinta on mahdollista asentaa myös jälkikäteen erikseen, kun taas dynaamisen kuormanhallinnan asennus jälkikäteen ei välttämättä ole niin helppoa langallisen kuormanhallinnan asennuksissa.

Langattoman dynaamisen kuormanhallinnan saa tuotevalikoimassamme saa suosittuihin go-e Charger latausasemiin, Buusti Boxiin ja VOOL latausasemiin:
Dynaaminen kuormanhallinta HAN-porttia hyödyntäen
Kolmantena dynaamisen kuormanhallinnan toteutustapana esittelemme HAN-porttia hyödyntäen. Tämä on varsin uusi dynaamisen kuormanhallinnan toteutustapa. Se voidaan toteuttaa joko langallisesti tai langattomasti, riippuen latausaseman merkistä.
HAN-portti on kotiautomaatioliitäntä, joka sijaitsee uusissa älykkäissä sähkömittareissa. Se tarjoaa sähkömittarin lukeman suoraan asiakkaan omaan käyttöön. Kannattaa siis tarkistaa omasta sähkömittarista, löytyykö siitä jostain ”HAN”-luukku, jonka alta paljastuu hieman internet-pistokkeen näköinen liitäntä, tarkemmin RJ12-liitäntä.

Langattomasti HAN-portin ylitse tapahtuvan dynaamisen kuormanhallinnan asennus on hyvinkin suoraviivainen ja käy keneltä tahansa itsenäisesti, ilman että paikalle tarvitsee kutsua sähkömiestä. Langattomasti HAN-portin ylitse tapahtuvassa dynaamisessa kuormanhallinnassa on samat vaatimukset toimimisen osalta kuin ylempänä esitellyn langattoman dynaamisen kuormanhallinnan osalta. Varmista että latausasema ja HAN-porttiin asennettava mittari saadaan samaan WiFi-yhteyteen. Lisäksi varmista esimerkiksi kännykällä, että yhteys aseman asennuspaikalla ja mittauskeskuksella on 2/3 palkkia tai parempi ja että yhteys on vakaa.
Kirjoitushetkellä HAN-portillisia sähkömittareita on alettu asentamaan ympäri Suomea, mutta suurin osa mittareista on edelleen vaihtamatta. Kaikki sähkömittarit tullaan kuitenkin vaihtamaan ja se on asiakkaalle ilmaista. Lisäksi jotkin verkkoyhtiöt vaihtavat HAN-portillisia sähkömittareita kysymällä tai veloitusta vastaan nopeastikin.
Valikoimistamme langattomasti HAN-portin ylitse tapahtuvan dynaamisen kuormanhallinnan tällä hetkellä saa Buusti Boxiin, TeltoCharge ja Enegic järjestelmää käyttäen go-e latausasemiin:
Yhteenveto
Esittelimme yllä kolme erilaista dynaamisen kuormanhallinnan toteutustapaa. Kaikki niistä ovat toimintavarmoja ja niin sanotusti aikaa kestäviä. Alla yhteenveto taulukko helpottamaan pohdintaa mihin toteutukseen kannattaa päätyä omalla kohdallasi.
